söndag 1 januari 2017

Bokåret 2016

Dags att summera bokåret 2016! Det har varit ett blandat år med både riktigt bra läsning och några mindre bra stunder. Rätt många mediokra böcker faktiskt och en del skulle jag säga är verkligen dåliga. Det finns dock en del guldkorn och dessa blir mina fem favoriter för 2016:


1. Min fantastiska väninna av Elena Ferrante
Den här boken hade jag hört mycket om. Så mycket att jag till och med tvekade om jag ens ville läsa den, när en bok blir väldigt omskriven och hyllad är det inte alltid som den verkligen är bra. Men den här boken är i mitt tycke värd all uppmärksamhet den fått, den är inte lik någon annan bok jag någonsin läst. Tror aldrig att kvinnlig vänskap har skildrats så nära och genuint som i den här boken. Jag lyssnade på den här boken - Gunilla Nyroos var uppläsaren och hon gjorde ett bra jobb! Ser fram emot att läsa fortsättningen.

2. Rosa Candida av Auður Ava Ólafsdóttir
Om jag visste mycket om bok nummer ett så visste jag inget om den här boken. Jag hade alltså inga förväntningar alls på den men det jag fann var en mycket varm och fin berättelse om en ung man som oväntat får ta hand om ett litet barn samtidigt som han följer sin dröm - att få jobba med rosor i en bortglömd trädgård någonstans i södra Europa. Ibland är den väl lite väl romantisk och sockersöt men för en gång skull är det fint att läsa om bara vackra saker och lycka!

3. Den frusna trädgården av Kristin Hannah
Åh, den här boken gillade jag inte alls i början och ändå kommer den med på min topp fem lista! Andra halvan av boken fascinerade mig oerhört mycket och jag kan inte sluta tänka på belägringen av Leningrad under kriget då en halv miljon människor svalt eller frös ihjäl. Eftersom boken bygger på verkliga händelser blir den extra stark och skildringen av händelserna i Leningrad kan inte lämna någon oberörd.

4. Sörja för de sina av Kristina Sandberg
Del två om hemmafrun Majs liv. Boken fortsätter ungefär som ettan men nu är barnen större och Maj är mer hemma i sin roll som hemmafru. Saknade lite nerven från första boken men den är fortfarande stark och jag blir oerhört berörd av Maj och hennes tankar.

5. Avd för grubblerier av Jenny Offill
Äktenskap i kris, kolikbarn och vägglöss blandat med tankeväckande citat och funderingar. Jag föll för den lite ovanliga stilen och själva stämningen i boken - återigen är det svårt att säga vad som var så bra med boken utan den behöver läsas/upplevas. Såg att boken fanns med i tidningens topp lista över bra böcker 2016 och då passar det ju bra att den även finns med på min topplista! :)

Starka bubblare till topp fem är "To kill a mocking bird" - en bok som trots att den är nästan 60 år gammal känns aktuell, en riktig klassiker! Även "Lögnernas labyrint" får bli bubblare - kanske inte för att själva historien var den bästa men Barbara Vine är en stor favorit och jag gillar verkligen hennes stil.

Hela listan av böcker lästa under 2016:

Joan Didion "Ett år av magiskt tänkande"
Michel Houellebecq "Underkastelse"
Elena Ferrante "Min fantastiska väninna"
Hanna Richell "Skuggan av ett år"
Jenny Offill "Avd för grubblerier"
Kathleen Tessaro "Parfymsamlaren"
Hjalmar Söderberg "Den allvarsamma leken"
Ann Rosman "Själakistan"
Barbara Vine "Lögnernas labyrint"
Liane Moriaty "Öppnas i händelse av min död"
Mikael Bergstrand "Dimma över Darjeeling"
Kristina Sandberg "Sörja för de sina"
Ann Tyler "Den blå tråden"
Véronique Olmi "Vi var skapta för lycka"
Lisa Jewell "Den tredje hustrun"
Jonas Karlsson "Jag är en tjuv"
Jojo Moyes "Arvet efter dig"
Roy Jacobsen "De osynliga"
Auður Ava Ólafsdóttir "Rosa Candida"
Kristin Hannah "Den frusna trädgården"
Harper Lee "To Kill a Mocking Bird"


Inga kommentarer: