tisdag 4 januari 2011

Böcker 2010

Som vanligt ska jag summera läsåret!

Mina 5 favoriter var följande:

1.Eskil - riddaren av syrenbersån
En underbar roman som bjöd på både skratt och gråt.

2. Och vet inte vart
Oerhört stark och gripande roman om en mors kamp för sina barn.

3. Blå gryning
Fjärde boken i serien om polisen på Shetlandsöarna - och i mitt tycke den bästa av de fyra.

4. Båten
En novellsamling med starka berättelser från hela världen.

5. Bumerang
Tatiana De Rosney hamnar även detta året på topp 5 med sin berättelse från Paris.


Starka bubblare som hamnade precis utanför topp 5 var: Själens osaliga ande, På Chesil Beach, Människor helt utan betydelse, Träd sår sig själva och Busters öron.


Totalt blev det 30 böcker 2010:
Bumerang - Tatiana De rosnay
Mamma sa att jag var sjuk - Julie Gregory
Själens osaliga ande - Audrey Niffenegger
Hundraåringen som försvann - Jonas Jonasson
Den utstötte - Sadie Jones
Mannen som planterade träd - Jean Giono
Vickys vintagebutik - Isabel Wolff
Fånge i hundpalatset - Martina Haag
Jag skulle vilja att någon väntade... - Ana Gavalda
Lycka till - David Baldacci
Flickorna - Lori Lansens
Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafón
Maskarna på Carmine street - Håkan Nesser
Jag ska bara fixa en sak i köket - Moa Herngren
Skynda att älska - Alex Schulman
Eskil - riddaren av syrenbersån - Gunilla Linn Persson
Blå gryning - Ann Cleeves
Båten - Nam Li
Den som blinkar är rädd för döden - Knud Romer
Min älskares älskarinna - Maggie O´Farrell
Hundra år i Sverige - Hans Dahlberg
Och vet inte vart - Astrid Flemberg-Alcalás
Träd sår sig själva - Iselin C Hermann
Glasbruket - Arnaldur Indridason
Människor utan betydelse - Johan Kling
På Chesil beach - Ian McEwan
Rött stoft - Ann Cleeves
Den osäkre älskaren - Fransois Sagan
Busters öron - Maria Ernestam
Fruset offer - Giles Blunt

1 kommentar:

Ninnie sa...

Oj, så många du hunnit läsa! Jag ska summera mitt läsår också så småningom, har jag tänkt. Många böcker blir jag sugen på att läsa från din lista, och några har jag redan läst med samma höga betyg som du gett!