tisdag 9 februari 2016

Den frusna trädgården

av Kristin Hannah

Det är mycket sällan jag slutar läsa en bok som jag påbörjat men den här höll jag på att ge upp flera gånger. De första 100-150 sidorna var enormt sega och jag fick ingen känsla alls för huvudpersonerna, istället retade jag mig endast på dom. Jag fick kämpa för att läsa vidare och komma in i boken, vilket också är ovanligt för mig, jag brukar inte ha svårt för att komma in i en bok. Jag är dock oerhört glad för att jag inte slutade läsa utan var envis och läste vidare för den sista delen av boken var så oerhört gripande och bra.

Det handlar om de två systrarna Meredith och Nina, två systrar som valt helt olika väg i livet och som nu tvingas att gemensamt ta hand om deras mamma sedan deras älskade pappa hastigt insjuknat och dött. Deras mamma Anya är känslokall och har aldrig haft något intresse för döttrarna. Nu när fadern gått bort behöver dock mamman sina båda döttrar för att överleva. Snart kommer det fram mer och mer detaljer från mammans uppväxt under kriget i Ryssland.

Och det är nu det blir riktigt bra, historien som träder fram bygger på verkliga händelser om hur cirka en halv miljon människor dog under belägringen av Leningrad, de flesta svalt eller frös ihjäl. Massor av människor led något fruktansvärt under dessa krigsår, det rapporterades om svältande gäng som dödade och åt upp människor efter att allt annat hade tagit slut till och med. Staden blev efter kriget utnämnd till Hjältestad eftersom invånarna så länge kämpade mot Hitlers belägring.Det är först för cirka 20 år sen som allt blivit känt då ryssarna aldrig velat prata om vad som hände.

Berättelsen om Anya i krigets Leningrad är oerhört gripande och spännande. Jag hade önskat att den var huvuddelen i boken istället för systrarnas trassliga relationer som jag tycker tar lite för mycket plats och är rätt ointressanta i jämförelse med de historiska tillbakablickarna. Jag vill ge historiska berättelsen en 5 i betyg och övriga boken en 2:a. Slutbetyget blir ändå en 4:a eftersom jag blir så berörd av Anyas bakgrund.

Betyg: 4


Inga kommentarer: