måndag 17 oktober 2016

Den allvarsamma leken

Av Hjalmar Söderberg

Boken som precis blivit film. Jag har läst böcker av Hjalmar Söderberg innan som jag tyckt riktigt bra om. "Doktor glas" läste jag för inte så längesen och blev glatt överraskad över hur aktuell den kändes trots att den var hundra år gammal. Den här boken känns inte riktigt lika fräsch, här känns det som att tiden har sprungit ifrån den lite. Den känns lite mossig i mina ögon och långa stycken med politik och aktuella händelser för den tiden blir långa tråkiga passager i boken. Det som är intressant är såklart kärlekshistorien mellan Arvid och Lydia. Jag tycker nästan att den tar för lite plats i boken och allt om Arvids arbete på tidningsredaktionen blir för mycket i fokus.

Lydia och Arvid träffas när de är i sena tonåren och förälskar sig i varandra men det blir aldrig något allvarligt mellan dom och de tappar bort varandra. När de sedan möts tio år senare är båda gifta på var sitt håll. Passionen finns dock kvar och de börjar träffas igen. Jag har lite svårt att förstå Lydia, hon lämnar så lätt sitt barn för att bosätta sig i en lite lägenhet där hon blir allt mer isolerad. Sen träffar hon även andra män och gör förhållandet med Arvid ännu mer omöjligt.

Betyg: 2-

Inga kommentarer: