tisdag 19 juli 2016

Dimma över Darjeeling

av Mikael Bergstrand

Efter den intensiva och känsloladdade "Sörja för de sina" kände jag att jag måste bryta av med något helt annat. Jag behövde läsa något som var så långt ifrån Maj och hennes värld som man kan komma och kom på att jag kunde läsa fortsättningen på Mikael Bergstrands bok "Dehlis vackraste händer". Som tur var hittade jag pocketversionen av uppföljaren på Erikshjälpen för blygsamma 10 kronor, boken såg helt ny ut, verkar inte ha varit läst ens!

Jag gillade "Dehlis vackraste händer", den var lite lagom rolig men med ett uns av allvar i sig, det var kort sagt en mysig bok. I uppföljaren får vi återigen följa med Göran till Indien och möta hans gode vän Yogi. Jag känner dock att det blir lite upprepningar från förra boken. Det saknas också ett allvar i berättelsen. Det är alltför mycket konstiga saker som händer för att det ska vara trovärdigt. Uppföljare sägs vara svåra att göra och lyckas med och här känner jag att man tagit i så att man nästan spricker för att kunna matcha föregångaren vilket bara resulterar i en mycket sämre bok tyvärr. Den gränsar alldeles för ofta till rena buskisen för mig. Som tidsfördriv håller den men den går inte djupare än så.

Betyg: 2

1 kommentar:

FREEDOMtravel sa...

Jag tyckte att den första boken var rolig, men karaktärerna kändes lite "platta"