onsdag 19 augusti 2015

En helt annan historia

av Håkan Nesser

Ett antal svenska turister spenderar några veckor vid den franska västkusten, de känner inte varandra sen tidigare men utvecklar en gemenskap under tiden de tillbringar tillsammans i Bretagne. Några år efter sommaren i Frankrike hittas den ena efter den andra i gruppen mördad. Det märkliga med morden är att alla föregås av att polisen Gunnar Barbarotti förvarnas om vad som ska ske genom att mördaren skickar brev hem till honom.

En lång utdragen jakt på vem som skriver breven och därmed mördar startar, jag skriver lång och utdragen för jag tycker att bokens över 500 sidor är alldeles för många. Utan tvekan skriver Nesser bra men för mig blir det alldeles för många upprepningar. Det intressanta i boken enligt mig är Barbarottis privata liv och även skildringen av turisterna och deras liv i Bretagne. Slutet när mördaren avslöjas är också en besvikelse för mig, den känns alldeles för konstruerad och inte trovärdig. Sen lämnas en hel del frågor om mordfallen obesvarade. En lång jakt på mördaren under flera hundra sidor avslutas på de allra sista sidorna vilket känns alltför korthugget för mig.

Betyg: 3-


Inga kommentarer: