tisdag 24 mars 2015

Författaren i familjen

av Grégoire Delacourt

Den här boken läste jag för ett bra tag sen men jag har glömt att skriva om den. Det kanske säger en hel del om boken, bara några veckor efteråt har jag nästan helt glömt att jag läst den. Den gjorde inte så stort intryck på mig alltså. Jag har tidigare läst en bok av samme författare, "Allt jag önskar mig" som jag tyckte var riktigt bra och var spänd på att läsa även den här boken men den nådde inte riktigt upp till mina förväntningar.

När Édouard är sju år skriver han en dikt som röjer stor uppståndelse, hela familjen är inställd på att de har en framtida stor författare i släkten. Kraven på lille Édouards talang blir snabbt för stora och han växer upp i en känsla av att aldrig riktigt kunna nå upp till den stora framgång hans dikt gav honom i unga år. Boken handlar om en familj i sönderfall och Édouards liv präglas av känslan av misslyckande, misslyckande i att ena familjen och i sitt eget tillkortakommande som författare.

Betyg: 2

Inga kommentarer: