måndag 2 februari 2015

Sommaren utan regn

av Maggie O´Farrell

En vanlig vardagsmorgon säger Robert till sin fru Gretta att han ska gå ut och köpa tidningen. Året är 1976 och det är sommar och värmebölja i London. Efter ett tag börjar Gretta undra vart Robert tagit vägen och när han fortfarande inte kommit hem framåt kvällen ringer hon sina barn.

Detta är upptakten på boken som är skriven av Maggie O´Farrell. Boken börjar lite småsegt och jag tycker inte att den får riktig fart förrän i mitten ungefär. Jag har läst andra böcker av O´Farrell och tycker alltid att hon skriver bra men ändå känner jag mig lite besviken på den här boken. Kanske tar det för lång tid innan man känner att historien dras igång eller också är det slutet som gör mig besviken. När man får reda på vad som orsakat allt blir det mer en axelryckning från min sida: "jasså, var det inte värre..." Hennes tidigare böcker har berört mig mer än den här. Den är dock välskriven och personporträtten är intressanta - här är ingen perfekt utan alla har sina brister men även styrkor.

Betyg: 3

Inga kommentarer: