fredag 3 januari 2014

Den perfekte vännen

av Jonas Karlsson

Jag hann med en till bok innan årsskiftet, en novellsamling av Jonas Karlsson. Jonas Karlsson är en oerhört duktig skådespelare vilket säkert många känner till, att han är en minst lika bra författare är kanske inte  lika känt.

Jag har tidigare rynkat på näsan lite åt novellsamlingar men får erkänna att det är ett mycket trevligt format och de små berättelserna är ofta väldigt bra och minnesvärda. Har tidigare skrivit om boken "Båten" som  var en av de bästa böckerna jag läste under 2010. Så jag ska nog ta och omvärdera noveller och läsa mer av den sortens litteratur.

I Jonas Karlsson bok tycker jag bäst om första novellen samt den långa (nästan halva boken) novellen "Rummet". De flesta berättelserna är finurliga och man vet aldrig riktigt vart det ska sluta vilket jag uppskattar.

Betyg: 5


2 kommentarer:

Pumita sa...

Jag blev mycket positivt överraskad när jag läste en av hans noveller (som jag just nu inte minns vad den heter) och kommer garanterat att läsa mer. Han skriver så bra. God Jul! är nästa på tur. Passar på att önska dig ett riktigt Gott Nytt Bokår!

Malin sa...

Gott nytt bokår till dig också! Javisst, skriver han bra! En del är begåvade med talang i överflöd! :)