söndag 21 mars 2010

På Chesil Beach

av: Ian McEwan

Det här är en kort bok på bara några kapitel men trots det får man veta oerhört mycket om det nygifta paret som historien skildrar. Det är bröllopsnatt, tiden är i början av 1960-talet och det lite naiva och oerfarna paret vet inte riktigt hur de ska uppföra sig den här stora dagen och natten. Sakta träder det fram två helt olika personligheter med olika mål och förväntningar i livet och katastrofen smyger sig på för att i slutet av boken brisera till en bomb.

Jag tyckte boken var bra, funderade dock lite på om folk verkligen var så oskyldiga och nästan blåögda i början av 60-talet som det skildras i boken. Slutet var dock brilliant och jag gillade att man även fick veta hur det gick i livet för dom även efter bröllopsnatten - man fick följa dem livet ut så att säga.
Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om På Chesil Beach av Ian McEwan

1 kommentar:

Ninnie sa...

Å, visst var det en underbar liten bok?!
Jag blir sugen på att läsa den andra boken du skriver om också, den får komma upp på min "att läsa" lista! Kan tipsa dej om en sajt som heter Bok.nu. Jag (Ninnie) är med där, gå med du också!