måndag 20 april 2009

Onåd

av J.M Coetzee

Det är inte ofta man läser en bok där man inte tycker om huvudpersonen. men i den här boken kan jag inte alls med bokens David som det handlar om. Jag tycker han är dryg, jobbig och osympatisk.



David är en universitetslärare i Kapstaden som inleder ett förhållande med en av sina studenter. När det uppdagas av skolledningen begär de att han ska göra avbön och ta tjänstledigt. Han vägrar dock och lämnar sin tjänst istället och reser till sin dotter, Lucy som bor på landet. En dag kommer det tre män till gården där de bor - de misshandlar David och våldtar hans dotter.



Efter det hemska dådet kan jag känna lite med David äntligen då han kämpar för att hans dotter ska polisanmäla förövrarna. När hon hårdnackat vägrar så lämnar han henne efter ett tag motvilligt och reser tillbaka till staden. I och med det går han tillbaka till att bli den där osympatiska och dryga personen igen tycker jag.

Vad som sker sen är enligt mig ganska oförklarligt, speciellt dotterns agerande är för mig helt främmande. Boken handlar mycket om hur svarta och vita i Sydafrika idag lever men jag har ändå svårt att tro på Lucys agerande och det får historien att verka verklighetsfrämmande.

Boken är ändå lättläst och spännande eftersom det händer en hel del men jag blev ganska besviken på den, jag hade förväntat mig lite mer, Coetzee har ju trots allt fått Nobelpriset.
Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Onåd av J. M. Coetzee

Inga kommentarer: