torsdag 26 mars 2009

Torsdagsreflektion - v 13

Min torsdags reflektion handlar såklart om Toscana eftersom jag är nyss hemkommen därifrån. (Du kan läsa om hela resan här.)

Vad som slog mig när jag var där var hur duktiga de är på att bevara gamla hus och bebyggelse där nere. Vårt hotell tex var från 1700-talet och omsorgsfullt omgjort till ett fint hotell. På hotellet visades en film om hur man restaurerat huset som var helt fallfärdigt innan man satte igång med reparationen. Otroligt hur man bevarat så mycket och fått det att fungera igen.


Vi besökte flera ställen där man bevarat den gamla staden innan för murarna, och vi talar inte om att bevara i kanske ett par hundra år utan flertalet var från 1200-1300 -talet! Tala om gammalt! I dessa gamla hus lever fortfarande folk idag - jag undrar vad de som byggde husen för så många år sen skulle säga om det! De måste ju verkligen varit skickliga byggare som gjort hus som stått så många år!


Här är en bild från de gamla kvarteren i Siena - en stad fylld av historia.

Och här är en bild tagen på den överbyggda bron Ponte Vecchio i Florens - en bro som överlevt ett flertal stora krig och stora slag. Bron är från 1345 och du kan läsa mer om den här.

Fler torsdagsreflektioner finns här!

6 kommentarer:

sinneskatten sa...

Man kan ju undra vad de gjorde som blev så hållbart när dagens produktioner håller så kort tid.
Fina bilder och en bra reflektion

Anonym sa...

Hejsan, lockades att kika in hos dig, efter att ha njutit av din systers härliga bilder från Toscana.

Förutom att jag njutit av dina Toscana bilder så har kikat runt och skrattat åt de tokiga klippen från väder o nyhetssänding, läst din recension av Män som hatar kvinnor, vill så gärna se den filmen och smålett åt din studerahemma teknik, det låter precis som mig!

Ha det så gott!

Karins fotoblogg sa...

Ja, det syns verkligen att husen har några år på nacken. Läckert! Och en tacksam miljö att fota i!
Ha det gott

Ulrica sa...

Jag vill också åka dit och njuta:) Och visst är det en byggkonst som är på utdöende... ingen kan bygga så nu.

Emma sa...

SÅ gärna jag hade velat dit! Håller precis på att arbeta med en historisk bildutställning så jag får nöjet att frossa bland bland gamla bilder och till min lycka finns faktiskt flera byggnader kvar i staden än idag.

Barbamorsan sa...

ska titta runt lite extra här nu. Verkligen fina bilder.Vad kul att bo som ni gjorde.