onsdag 21 januari 2009

Burn after reading

I helgen var jag och såg filmen "Burn after reading". En galen thriller komedi av bröderna Coen. Senaste filmen jag såg av Coen var "No country for old men" och den här filmen är så olik den att det knappt är jämförbart. Jag har sett både bra och riktigt dåliga filmer av bröderna så jag visste inte vad jag kunde förvänta mig av den här filmen. Men jag blev väldigt positivt överraskad och tycker att det är den bästa filmen jag sett av dom.



Filmens karaktärer är hela behållningen med filmen, alla otroligt bra spelade av kända skådisar.
Frances McDormad spelar en kvinna, Linda, som bara har två saker i huvudet, internet dating och skönhetsoperationer. Linda jobbar på gym tillsammans med Brad Pitts rollfigur som är en blonderad tuggummi - tuggande kille som cyklar överallt. Richard Jenkins spelar deras chef på gymmet, en sorgsen och försynt man som är hemligt förälskad i Linda. En dag hittar de en bortglömd cd skiva i gymmet som de är övertygade om innehåller hemligt CIA material, material som de kan tjäna pengar på. De spårar cd:n till förre CIA medarbetaren Osbourne Cox, spelad av John Malkovich. George Clooney spelar en paraniod kvinnokral med matallergi som har ett förhållande med Osbournes fru....Hängde ni med? Galet blir det i alla fall och ju längre fimen går desto roligare blir det. Det är väldigt roligt när CIA blir inblandade men de har ingen aning om vad det är de ska utreda eller varför. En liten pärla till film!

Inga kommentarer: