söndag 17 augusti 2008

Ur vulkanens mun

av Helana von Zweigbergk

Den här boken kastade jag mig över när jag såg att den fanns inne på biblioteket. Började läsa så fort jag kom hem och sen kunde jag inte släppa den. Jag hade höga förväntningar på den och de infriades faktiskt med råge. Den var till och med bättre än jag hade trott.

Boken handlar om en familj som åker till Sicilien på en veckas semester. En semester som de egentligen inte har råd med men vill unna sig ändå eftersom familjerelationerna på sista tiden varit minst sagt ansträngda. De åker med avsikten att komma bort och lappa ihop sina liv. Familjen som består av Anna och Mats med barnen Sebbe och Molly fräts sönder av surhet. Alla surar på allt och alla. Det är fantastiskt bra skildrat hur surheten kan tränga in och förgifta så mycket i livet. Veckan blir minst sagt omtumlande för hela familjen och den bittra surheten håller till slut på att helt förgöra den lilla familjen.

En oerhört tät och fängslande bok om surhet inom familjen som är väldigt vanligt tror jag. Boken är så vardaglig på något sätt och det är lätt att känna igen sig i både situationerna och känslor. Jag uppmanar alla att läsa den!

Hör själv vad författarinnan berättar om boken här:

Inga kommentarer: