lördag 2 augusti 2008

Getingar

Hade en diskussion med Mr Norrland igår om getingar. Jag hävdade att getingar lägger ägg som sen kläcks och blir getingar men blev motsagd av Mr Norrland som sa att getingar kommer från larver. Eftersom jag ju bara måste ha rätt letade jag upp det på nätet och sanningen var en kombination av våra teorier. Getinghonan lägger ägg som sen blir till larver och när larverna kläcks är getingen färdig! Tyckte väl att en gammal NO-lärare borde veta sånt och du hade ju ganska rätt (om inte helt...), Mr Norrland.

Vill man fördjupa sig mer i ämnet kan man läsa mer här: http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3009

På tal om getingar så vimlar det av dom just nu...igår fångade mina föräldrar runt 100 i ett saftglas...och idag när jag satt ute hade jag flugsmällaren med mig för att freda mig mot dessa plågor. De verkar vara envisare i år än någonsin tycker jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så mycket getingar? Jag har sett kanske en eller två den här sommaren...