måndag 28 juli 2008

Malmö

Igår kom jag hem efter några dagar i Malmö med omnejd. Det var några heta dagar i en myllrande storstad. Med alla stora vägar och påfarter överallt kändes det som om Malmö var större än Göteborg nästan. Eftersom det var så varmt så undvek vi Malmö stad på dagarna och körde in på kvällarna. Då besökte vi olika parker, som tex Slottsparken:


I Pildamsparken pågick en dansföreställning som vi kikade på ett tag.


Givetvis åkte vi och såg på Turning Torso....tänk att ett bostadshus kan dra så mycket turister. Men det är mäktigt, i alla fall på håll - nästan överallt i Malmö ser man det. När man åker utanför stan så inser man hur stort det är eftersom det syns så väl på flera mils avstånd. Men jag skulle aldrig vilja bo där...ser inte så trevligt ut. Området runt om som är fullt av nybyggda hus ser så sterilt ut tycker jag. Ingen direkt charm alls utan bara en massa vita och grå byggnader som ligger tätt ihop. Visst ligger de fint med utsikt över sundet men alldeles för tätt och sterilt för mig. Undrar om dessa nya områden om några år kommer att gå samma öde till mötes som de där miljonprojekt husen som byggdes på 1960 och 70-talen. Där ingen vill bo idag om man inte måste.


En dag for vi ut mot Höllviken och Skanör-Falsterbo. Här var det tjockt av bilar och folk, och vad som var värre: små små getingar. Först trodde jag att det var små blomflugor men jag tror nu att det var små getingar för på lokalradion hem sen så sa de att det var ovanligt mycket getingar som svärmade just nu i södra Skåne. Precis överallt var de och grillen på min bil var täckt av getingar som kommit i vägen för mig och mosats. I Höllviken shoppade jag lite och så åkte vi runt och kollade på alla fina hus - här snålar man inte på prakten, pooler och statyer tillhör standarden här i trädgårdarna.


På lördagen åkte vi in till Lund för att gå i Botaniska trädgården...men eftersom det var närmare 30 grader kunde vi inte gå där så mycket utan satte oss vid trädgårdskaffet i skuggan istället. Ännu varmare var det i växthusen som innehöll ett antal exotiska växter, bla dessa jättenäckroser (de blommade dock inte):
Innan vi åkte hem till hotellet var vi på Alnarps gård och tittade lite. Alnarp var ett jättestort område där man kunde studera växtlära och jordbruk. Ett fint slott var huvudbyggnad:









Hotellet var väldigt bra, fina stora rum med en liten balkong till varje rum. Här är mitt rum:

En trevlig innergård fanns också där en liten bäck rann.



Igår åkte vi in till stan för att gå på en kort shoppingtur innan vi åkte hem men den turen blev väldigt kort, det var så varmt att det inte gick att gå inne i stan utan vi åkte hemåt istället. På vägen hem pendlade temperaturen mellan 31-33 grader och jag var väldigt tacksam att AC:n kylde mig!

2 kommentarer:

Sanna sa...

Det var blomflugor. Jag var också nere i Falsterbo i veckan när de svärmade och vi kollade med fältbiologerna. Dessutom har det varit svärmar av nyckelpigor och annat småfly pga värmeböljan. Men hoppas att du hade trevligt nere i skåneland :D

Malin sa...

Tyckte väl att de såg ut som blomflugor. Nyckelpigor såg vi massor av också!