onsdag 14 maj 2008

Statyer

På fredag invigs den omdebatterade Pinocchio statyn här i min hemstad. Många turer har det varit runt den där stackras Pinocchio - tycker man har tjafsat om den i flera år nu. Jag är själv motståndare till den, främst för att den är så gigantisk stor och sen tycker jag att det är riktigt skamligt att några rika ska få bestämma över en hel stad. Det är nämligen så (har jag förstått) att det är några med massor av pengar som köpt den och donerat den till staden - en stad som inte vill ha den. Sen är den lite löjlig också på nåt vis - det är inget värdigt i den tycker jag. Ska man ha en stor staty så ska den i alla fall ha lite klass. Pinocchio känns som en Disney figur bara.


Just nu finns en skulptur utanför entren till högskolan som jag däremot tycker är riktigt fin. Den är tydligen bara här tillfälligt men jag gillar den starkt! Så här ser den ut:


Nej, det är ingen riktig man som lagt sig för att ta igen sig - men den är väldigt verklighetstrogen.

I samband med invigningen av Pinocchio så är det både kulturfestival och skulpturfestival vilket kanske kan vara lite kul att se på.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad häftigt! Statyn ser otroligt verklig ut! Han är ju tom snygg!

Anonym sa...

Man känner riktigt hur det närmar sig nu. iloveboras.se är självklart där och bevakar ståhejet!

Gullvi Fredriksson-Sten sa...

Men vilken häftig staty

Gullvi