lördag 3 maj 2008

Allt för min syster

Bok: Allt för min syster
Författare: Jodi Picoult



En omskakande och kontroversiell bok som handlar om ett barn som designats fram i syfte att rädda sin syster.

Familjen Fizgerald har två små barn när de upptäcker att yngsta dottern Kate har en allvarlig form av leukemi. Det enda som kan rädda Kate är benmärgstransplantationer. För att få fram en exakt matching skaffar sig familjen ännu ett barn - ett barn som genetiskt ska matcha Kate. Dottern Annas uppgift i livet blir att förse sin storasyster med diverse kroppsliga delar - blod, benmärg stamceller osv. När Anna är tretton år behöver Kate en njure för att överleva. Men Anna är trött på att betraktas som sin systers reservdel. Hon letar upp en advokat för att stämma sina föräldrar. Stämningen gäller självbestämmande över sin egen kropp. Boken skildrar Annas kamp där hon slits mellan sin vilja att få bestämma själv över sin kropp och hennes oerhörda kärlek till sin syster.

Det är en oerhört svår och komplicerad fråga som boken tar upp. Och efter att ha läst ut den kan jag ändå inte säga vad jag tycker är rätt eller fel - att i varje läge ställa upp för sina närmsta eller att själv få rätt att säga nej. Detta ställningstagande som boken tar upp borde ingen behöva ta. Att ta fram ett designat barn för att rädda ett annat - visst är det jättebra att forskningen går framåt men i just detta läge har kanske forskningen kommit för långt.


Boken slutar i alla fall på ett mycket överraskande sätt och får ett fint men mycket sorgligt slut. Rekommenderas!

4 kommentarer:

Sanna sa...

Den har jag velat läsa länge, dags att bege sig till affären tror jag bestämt!

Anonym sa...

Låter intressant. Kanske något för min bokcirkel.

Anonym sa...

Åhh den boken har jag just köpt!

Malin sa...

Boken är verkligen läsvärd - man får sig en riktig tankeställare. Hanna-Sofia: Passar utmärkt i en bokcirkel för här finns massor att diskutera!