fredag 11 september 2015

Att föda ett barn

av Kristina Sandberg

Det tar lite tid att komma in i boken, den känns ganska svårläst i början innan man vant sig vid stilen,  här finns inga dialoger så texten blir väldigt "tung" och massiv. Efter ett tag tänker man dock inte på det utan sugs in i historien och Majs tankar. Det känns nästan som man är inne i Majs huvud och det är hennes tankar som man får ta del av.

Maj kommer från Östersund men har flyttat till den större staden Örnsköldsvik där hon arbetar på ett café. Hon har precis brutit upp med sin barndomskärlek Erik och går mest och funderar på om de någonsin ska hitta tillbaka till varandra. En kväll följer hon med sin väninna hem till den betydligt äldre Tomas. Tomas startar en intensiv uppvaktning och snart händer allt väldigt fort, Maj blir gravid och gifter sig med Tomas.

Boken utspelar sig i slutet av 1930-talet och den oerfarna och unga Maj känner sig mycket vilsen och ensam i sin nya roll som maka och mor. Hon har ingen att vända sig till med sina tankar utan får själv klara av situationer som är främmande för henne. Hon ska plötsligt ha ansvar för ett hem, man och ett litet barn, ett ansvar som tynger henne och får henne att tveka allt mer över sin duglighet som både mor och maka.

När jag läser boken drar jag paralleller till både min farmor och min mammas liv. Jag tänker främst på min farmor eftersom Maj är i ungefär samma ålder som hon och det finns flera likheter. Min farmor gifte sig också med en betydligt äldre man, hon fick ta över en hel gård och ta hand om allt där samtidigt som hon blev mamma. Det måste varit både omtumlande och svårt många gånger.

För Maj blir renhet och städningen där hon får utlopp för sina frustrationer, inget litet dammkorn får störa den fasad som hon försöker uppehålla. Och bjudningarna planeras in i minsta detalj, kokböcker och recept detaljstuderas inför släktkalasen. Jag vet att det var en stor sak även för min farmor som noggrant noterade i böcker vad för mat som bjöds på alla kalas och hur många kakor som värdinnan bakat.

Att föda ett barn är första delen i en trilogi och jag känner när jag avslutat den här första delen att jag saknar Maj, trots hennes ofta lite kantiga och kalla sätt. Det ska med andra ord bli intressant att följa henne i de följande böckerna.

Betyg: 5

Inga kommentarer: