tisdag 11 augusti 2015

Lyckostigen

av Anna Fredriksson

Jag har tidigare läst Anna Fredrikssons bok "Sommarhuset" som jag tyckte var en ok läsupplevelse. Den här boken hamnar i samma kategori, en helt ok bok. Det är inte någon bok som sätter några större intryck i mig förutom att jag störde mig på slutet. Jag kan gilla öppna slut i böcker, där man själv för sätta ihop pusselbitarna på slutet men det får inte vara allt för öppet, här i Lyckostigen känner jag att det blir alldeles för öppet för egna tolkningar. 

Det handlar mycket om klasstillhörighet i boken, om hur man kan ta sig från en samhällsklass till en annan och vad som händer när någon oväntat tar sig högst upp i klass-samhället; Johanna, ensamstående mamma till två tonårsdöttrar i småstaden vinner storvinsten på lotto. Barnens pappa, Calle har redan gjort en klassresa och befinner sig i Stockholms innerstad där han lever med sin nya flickvän. Johannas vinst gör att hon kan ta med sig barnen och flytta in i samma bostadsrättshus som Calle. En flytt som naturligtvis skakar om alla och gör att alla får omvärdera sina liv.

Betyg: 3-

Inga kommentarer: