lördag 29 november 2014

Vi kom över havet

av Julie Otsuka

Den här boken är helt unik i sitt språk, jag har aldrig läst en bok där det inte finns någon huvudperson utan allt är som ett kollektivt berättande om en mängd unga japanska kvinnor som kom som postoderbrudar till västra USA i början av 1900-talet. I början blir jag fascinerad av upplägget som verkligen är träffande och passande i sin form här men senare känner jag att jag skulle vilja gå mer på djupet ibland. Allt blir bara små korta nedslag, visserligen mycket talande och gripande men jag vill ändå ha mer.

Jag känner också att jag vet allt för lite om vad som verkligen hände sen med alla dessa människor, historien avslutas utan att ge några svar vilket jag tycker är synd. Det är trots detta en fascinerande bok och genom sin unika form och språk intressant.

Betyg: 3+

Inga kommentarer: