fredag 27 december 2013

Allt jag önskar mig

av Grégoire Delacourt

Den här boken är rena motsatsen till den förra jag läste, "Blå koral". "Allt jag önskar mig" är en tunn bok med knappt 200 sidor men trots det lyckas den uttrycka så mycket mer känsla och stämning än tegelstenen "Blå koral". Den franske författaren Grégoire Delacourt strösslar inte med onödig ord utan låter läsaren själv få tyda och ibland lägga till egna tolkningar vilket jag tycker är spännande. 

Jocelyne driver en sybehörsaffär samtidigt som hon framgångsrikt bloggar om sitt stora intresse sömnad och skapande i tyg. Hon dagdrömmer om att bli modeskapare i Paris men är ändå rätt nöjd med tillvaron. En dag övertalas hon av sina vänner att köpa en lott och till sin stora förvåning vinner hon rekordvinsten 18 miljoner euro! Vem som helst skulle nog jubla av lycka men Jocelyne reagerar inte riktigt som man förväntar sig. 

Med värme och stor känsla får vi ta del av Jocelynes liv efter vinsten och jag älskar den enkla och lågmälda stilen kryddad med lite svart humor.  Allt är rätt sockersött till en början men det vägs upp rejält av det lite bittra slutet. 

Boken kommer från förlaget Sekwa - ett förlag som ger ut fransk litteratur på svenska. Deras böcker håller alltid hög kvalitet och är nästan alltid garanterat bra läsning. 

Betyg: 5

Inga kommentarer: