torsdag 26 september 2013

Jag minns att jag sprang

av: Ron McLarty

Smithy Ide sätter sig på sin gamla cykel och far iväg på kvällen efter att han begravt båda sina föräldrar som omkommit i en bilolycka. Han är i 40-års åldern, överviktig och lätt alkoholiserad och har inte suttit på en cykel på över 20 år. Han kommer inte kliva av cykeln förrän han rest tvärs över hela USA.

På hans mycket strapatsfyllda resa möter han det ena originalet efter det andra och alla har de något att förmedla och lära honom om livet. Samtidigt som han får lärdomar för livet så blickar han tillbaka på sin uppväxt tillsammans med sin psykisk ostabila syster som han ständigt fått ta hand om och lotsa på rätt spår när hon spårat ut ännu en gång.

Jag påminns om "Forrest Gump" när jag läser boken och jag tror att mannen som skrev "Hundraåringen som försvann" måste haft den här boken som inspiration när han skrev. Boken tar upp alla tänkbara ämnen, religion, rasmotsättningar, homosexualitet och olika funktionsnedsättningar, ja, allt man kan tänka sig. Jag tycker det kan bli lite klyschigt men det är ändå ett trevlig tidsfördriv. Bokens starka sidor är definitivt när den fokuserar på relationen mellan systern och Smithy.

Betyg: 2

Inga kommentarer: