onsdag 14 november 2012

Tony och Susan

av: Austin Wright

Detta är en bok om en bok...Och boken som finns i boken "Tony och Susan" är en höjdare även om själva boken "Tony och Susan" inte alltid är det...Låter kanske krångligt men det fungerar riktigt bra. Spännande med boken är att den gavs ut för flera år sen men det är först nu som den upptäckts och fått stor uppmärksamhet - och den uppmärksamheten är den värd.

Susan får ett brev från sin före detta man Edvard som ber henne att läsa igenom en bok, "Nattdjur" som han skrivit. Eftersom hon alltid tyckt Edvard varit en usel författare så börjar hon motvilligt läsa boken. Hon upptäcker dock ganska snart, liksom vi som också får läsa Edvards bok, att historien är oerhört fängslande och nervkittlande. Sen får vi följa med Susan under några kvällar då hon sträckläser boken och vi undrar liksom Susan varför Edvard bett Susan läsa boken, finns det ett dolt budskap kanske?

"Nattdjur" är en grymt spännande historia som börjar med att Tony och hans familj beger sig ut på en lång bilresa på väg till en semestervistelse. De beslutar sig för att köra hela natten för att komma fram och på en öde motorväg möter de några män som kommer att rasera hela deras tillvaro.

Som jag inledningsvis skrev så är "Nattdjur" själva behållningen med boken - det är den historien som jag inte kan sluta läsa, som får mig att känna kalla kårar och som jag gladeligen skulle ge högsta betyg. Men som helhet når den inte ända fram, passagerna med Susan är lite långtråkiga och slutet blir jag besviken på.

Betyg: 4


Inga kommentarer: