torsdag 10 juni 2010

Båten

av: Nam Le


Det här är en novellsamling - något som jag vanligtvis aldrig brukar läsa. Har alltid haft svårt för det formatet - korta berättelser som tar slut när man precis kommit in i handlingen. Den här tänkte jag dock ge en chans och det är jag verkligen glad för. Det är en samling små pärlor till historier från olika delar av världen. I de här novellerna kommer man direkt in i handlingen, de är oerhört välskrivna. Nam Le har också prisats över hela världen för sin debutbok och det är lätt att förstå varför.


Jag gillade mest den gripande sista novellen som just heter "Båten" men även historien om killen i Colombia som värvats av narkotika maffian gjorde starkt intryck på mig. Ja, alla historier har något som man fastnar för. Högt betyg får den av mig i alla fall!

1 kommentar:

Pumita sa...

Vad kul att höra att du gillade Båten! Jag står i kö för den från bibblan och börjar bli otålig... Nu är det 7 personer före, tror det var 23 från början.