onsdag 13 maj 2009

Flyga drake

av Khaled Hosseini

Äntligen har jag läst boken som så många pratat om! Den har ju blivit hyllad och prisad av många och jag stämmer in i hyllningskören!

Men... jag är nog inte lika imponerad av denna som författarens första bok "Tusen strålande solar" som jag läste förra året. Tycker nog att "Tusen strålande solar" var bättre. Vet inte varför men kanske är det så enkelt att det i "Tusen..." handlar om kvinnor och det är lättare att identifiera sig med dom. Eller så är det att det var den första jag läste och att jag hade helt andra förväntningar på denna. Liksom i den första handlar det i "Flyga drake" om människor som utsätts för grymma saker i Afghanistan, och till viss del kan jag tycka att det blir lite för mycket i den här boken. Det blir för mycket hemskheter att ta in på så få sidor och det sista tragiska som sker i boken känns helt onödigt på något sätt. Man har redan insett att de lidit enormt och den sista olyckan som sker blir bara för mycket för mig.

Boken handlar om Amir som är en rikemansson i det välbeställda Afghanistan. Hans bästa vän, Hassan, är även hans tjänare och de växer upp tillsammans. Hassan gör allt för Amir och räddar honom flera gånger ur kniviga situationer. När Amir en dag får chansen att återgälda Hassans lojalitet så sviker han honom.

Amir och Hassan växer upp i ett Kabul som ännu är oförstört och det är ett blomstrande samhälle - en bild av Afghanistan som man inte är van att se idag efter ryssarna och senare talibanernas korståg över landet. Det är en berättelse om vänskap och brödraskap. Och hur man kan svika både sin vän och sig själv och sen hela livet plågas av sina handlingar. Fint skriven och nu ska jag försöka se filmen också när jag har boken i färskt minne!
Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Flyga drake av Khaled Hosseini

1 kommentar:

thebromanders sa...

Jag känner som du - gillade Tusen strålande solar bättre! Ligger nog lite i det där med att man kan identifiera sig som kvinna...
har även sett filmen Flyga drake. Jag somnade tyvärr... inte för att den var dålig, utan för att jag var så trött...