torsdag 12 mars 2009

Studier...eller?

Hmmm...ja, det här med att läsa hemma som jag gör just nu på deltid är verkligen inte lätt alltid. Jag gillar verkligen sättet att man kan läsa när man har tid och lust. Men det krävs ju en del disciplin och det är inte alltid jag har den. På något sätt så hittar jag alltid på en massa andra saker som jag kan göra när jag väl satt mig framför böckerna.

Idag har jag haft en "hemma-och-läsa-dag" och följande har hänt:

först började jag med att kolla en videoföreläsning på nätet, det gick bra - här var jag helt fokuserad. Sen satte jag mig i köket för att läsa i en bok om ämnet. Det var inte den lättaste boken att komma in i så jag avbröt mig ganska snart för att ta något att äta på samtidigt som jag skulle läsa - måste ju gå bättre med lite godis vid sidan om. När godiset var uppätet så gick jag och borstade tänderna. Kom på att det var ganska dammigt i badrumshylla, bäst att torka av. Efter att ha fejat på toan en stund gick jag tillbaka till läsningen i köket. Efter en stund irrade sig min blick till en krukväxt i köksfönstret...såg den inte lite vissen ut? Bäst att vattna....Sen tog jag en runda med vattenkannan för att kolla in de andra växterna. Säkert en halvtimme gick åt till det.... När jag väl var i vardagsrummet satte jag på Tv:n för att kolla vad Oprah handlade om idag...Och hon skulle intervjua Brad Pitt! Måste man ju kolla på - så jag sjönk ner i soffan och kollade på hela programmet..... Sen var jag hungrig och åt lunch....

Ja...så kan en dag med studier se ut....

Man kan ju säga att när man läser på distans får man ett mycket välskött hem på köpet!
Allt detta blev ju en Torsdagsreflektion kom jag precis på!
PS Till slut kom jag igång med läsningen i alla fall och fastnade riktigt då det var jätteintressant!

5 kommentarer:

Anonym sa...

:-) Jag har insett att jag måste lämna hemmet för att plugga! Problemet är att de har trådlös uppkopling på biblioteket, så nu är det caféer som gäller...

Sanna sa...

Läser du metodpraktikan?

Anonym sa...

Haha, just precis är det att plugga :) Tack för din torsdagsreflektion!

Emma sa...

Kan ju säga att det inte är bättre av att man har heltidsstudier.. Heltid jo tjena :P

Jah Hollis sa...

Jag kanske skulle börja läsa på distans för att få ordning här hemma. Jag hittar alltid anledningar att slippa ta i med det riktiga storstädandet.