söndag 15 mars 2009

Män som hatar kvinnor


Idag har jag varit och sett filmen som bygger på den första av Stieg Larssons böcker. Jag har läst del ett och två och ska nu ta och påbörja del tre i veckan. Eftersom jag tyckte böckerna var väldigt bra och spännande var det intressant att se hur de hade överfört allt till film. Ofta blir man ju lite besviken när läst en bra bok som blir film. Det är svårt att få till det så att det stämmer överens med bilderna man gör sig i huvudet när man läser en bok. I den här filmen tycker jag dock att de lyckats otroligt bra. Mycket stämde precis in med hur jag hade föreställt mig saker och ting när jag läste boken. Nästan skrämmande likt faktiskt. Jagvar även lite tveksam till Mikael Nyqvist i rollen som Mikael Blomqvist (knäppt att de heter nästan likadant!) men han var klockren och väldigt trovärdig. Alla skådisar gjorde jättebra rollprestationer som passade in fint i historien. Den enda som var lite svårsmält för mig i sin roll var Peter Haber, tyckte inte riktigt han gjorde sig i filmen tyvär.

En sak som verkligen slog mig här i filmen mycket mer än i boken är hur brutal och grym historien är. Allt våld blev mycket mer verkligt i filmen än vad det var i böckerna. Det är verkligen en ruggig historia om människors alla mörkaste sidor.

Tror det är den bästa svenska filmen jag sett i den här genren, ofta kan svenska actionfilmer bli lite lama men det kan man absolut inte kalla den här filmen.

Ser nu fram emot att få se fortsättningen - även om det blir på tv - har hört att det fortsättningen kommer att bara visas som tv-serie.

4 kommentarer:

Veronica sa...

Hej!
Jag har läst alla tre delarna och jag gillade verkligen alla böckerna! Ska bli spännande att se filmen när den kommer till Italien. Vilken fin triss du fick till! Ser mysigt och fridfullt ut :)

Men nu är det ju bara tre dagar kvar till Toscana resan, vad snabbt tiden går :) Jag kan meddela att vädret är fint, solen skiner och jag hoppas verkligen att det fortsätter :)

Kram

Malin sa...

Nej, jag fattar inte vart alla dagar har tagit vägen...Sista tiden har gått väldigt fort!

Anonym sa...

Jag var vid Apelviken cirka 12.30 när var du där...?

Så filmen igår... och tyckte den var skitbra...!!!!

Anonym sa...

Då missade vi varann med ett par minuter alltså... kul... så jag såg du skulle till Toscana... var...?